Saturday, March 7

Apabila Penjenayah dianggap Hero

Saya ada menerima satu sms dari seorang sahabat.

Sms itu berbunyi : " Tahniah kpd K'jaan Selangor kerana perihatin dan simpati kpd keluarga penjenayah Kugan dgn memberi sumbangan wang k'jaan sebyk RM10k hari ini, selain dari memberi wang utk kebumi dgn byran membeli keranda sekali. Syabas TS Khalid "

Kugan adalah seorang anak muda yang gagal dalam persekolahan. Terlalu ramai anak muda kita yang mengalami nasib persekolahan yang sama seperti beliau.

Kugan mencari pekerjaan. Beliau terlibat dengan pekerjaan mencuri kereta. Dikatakan kugan terlibat dengan sindiket curi kereta antarabangsa ie kereta yang di curi diproses semula dan diekspot ke luar negara.

Kugan ditangkap. Kugan di siasat. Kugan di 'intorigate'. Kugan masuk lokap. Rupanya dalam lokap, ramai orang macam kugan. Kugan meninggal dunia di balai polis. Tentu ada sebab kenapa kugan mati.

Mayat kugan dihantar ke hospital Serdang. Postmorten dibuat. Kemudian mayat dihantar ke PPUM. Di buat postmortem lagi. Kugan dipolitikkan. PKR minat, Dap minat, MIC minat. Nasi dah jadi bubur. Orang dah mati baru nak dibela.

Kita bersimpati dengan Kugan dan Keluarganya. Cerita Kugan adalah secebis kisah anak muda yang dipolitikkan untuk kepentingan kuasa.

Kematian Kugan 'disponsor' oleh kerajaan PKR Selangor. Keranda diberikan, perbelanjaan kebumi dibiayai dan keluarganya diberikan wang saguhati RM 10,000 oleh pimpinan Khalid, wah berahi benar Khalid dengan orang India.

Persoalan kewangan ? Dari mana peruntukkan ini datang ? Ada ke budget khas untuk tujuan kematian seperti ini? Banyaknya wang khairat kematian ? Ini tak salah guna kuasa ke? Sampai 10 K diberikan !

Inikah cara belanja berhemah dalam ekonomi yang merudum ini ? Pendekatan sosialis ? Pemborosan wang rakyat oleh manusia yang diberikan kuasa. Lembu, Lexus dan kini Kugan.

Kita bersimpati dengan Kugan dan takziah untuk keluarganya tetapi kita menentang penguasa yang membazir wang rakyat.


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

4 comments:

TAIPINGMALI said...

tahniah kepada Khalid Gagap.

youchi said...

tulisan tahap G..patutla,otak kampung ropanya,hak asasi pon tak tahu..

hk said...

Sdr Youchi

Ya saya orang kampung. So what? Saya berbangga dengan kekampungan saya. Penjenayah tetap penjenayah. Kalau penjenayah di puja dan disanjung, semua orang nak jadi penjenayah lah macam ini.

Rakyat komplin banyak jenayah. Polis sibok benteras jenayah. Ada juga pihak-pihak tertentu yang nak bela penjenayah. Yes demi kuasa. Malaysia Boleh.

Sdr Taipingmali

aha khalid gagap dan khalid nerd.

API kecil kawan BESAR LAWAN said...

ulisan tahap G..patutla,otak kampung ropanya,hak asasi pon tak tahu..
betul tu youchi.
tapi tulisan tak penting,
yang pentingnya isinya
kalau betul faktanya tentang 10K
kesian pada polis pencen yang biaya kebumi mungkin hanya 1/4 dan mungkin kurang dari itu.

memang semua orang ada hak asasi.
bagaimana hak asasi orang yang dinafikan oleh penjenayah/ perompak / peragut dll.
apakah hak asasi penjenayah/ perompak / peragut dll lebih diutamakan dengan hak asasi mangsa dan penguatkuasa.
kenapa dipertikai penguatkuasa menembak mati penjenayah semasa berbalas tembakan.
aku rasa lebih baik kita bawa sekali hero yang pakai seluar dalam kat kepalani sekali kat lokasi semasa berbalas tembakan, nak tahu termasuk tak telur mereka mendengar letupan membunuh itu.

berfikirlah dengan waras,
jangan kerana keuntungan sedikit hak orang ramai tergadai.
inilah yang dikatakan hero pakai seluar dalam kat kepala,

ikut nafsu, busuk, kerana dikongkong benda busuk.

Hanya ALLAH yang maha ESA yang mengetauhi.