Thursday, July 9

Meroyan nak jadi Bumiputera


Semalam ada seorang YB yang “gila” nak jadi bumiputera.

Pepatah melayu ada menyebut, kalau masuk kandang kambing mengembek dan kalau masuk kandang kerbau mengembok. Lebih 50 tahun kita merdeka, ada wakil rakyat yang masih tak paham dari mana mereka datang.

Kita tak suruh mereka menjadi warganegara Persekutuan Tanah Melayu. Tapi mereka yang minta melalui penjajah British. Kita pada mulanya tak setuju. Mana boleh pendatang halal kita naikkan darjat mereka menjadi warganegara. Tiada sebuah negara pun didunia ini yang ‘convert’ pendatang halal jadi warganegara kecuali Tanah Melayu.

Tapi kita buat, kerana kita dipaksa oleh penjajah British. British kata salah satu syarat nak merdeka secara aman kena terima pendatang halal ini menjadi warganegara. Maka kita berunding dengan British lagi. British setuju sosial kontrak. British setuju hak bumiputera itu mesti ada. Bumiputera itu adalah penduduk peribumi Tanah Melayu. Sejarahnya panjang.

Kita minta semua bangsa di Tanah Melayu terima seadanya apa yang mereka dapat dan apa yang merdeka tidak dapat semasa merdeka dulu. Tiada lebih dan tiada kurang.

Kalau ada YB atau bukan YB yang gatal mulut nak minta macam-macam lagi setelah kita merdeka 50 tahun, ini maknanya mereka nak minta lebih dan mereka wajar tengok cermin. Mereka wajar cari negara lain untuk tinggal. Mereka wajar berambus dari bumi merdeka ini. Mereka wajar hormat bapa-bapa kemerdekaan seperti Tuanku Abdul Rahman, Tun VT Sambathan dan Tun Tan Cheng Lock yang bersetuju untuk bersetuju menjadi warganegara Tanah Melayu tanpa apa-apa syarat lanjut selepas itu.

Janganlah kita menjadi orang Belanda yang dapat tanah. Janganlah kita menjadi manusia yang diberi betis nak peha, diberi peha nak apam. Kalau diberi apam, alamat jadi mangsa termegandung!

Masa depan negara harus tidak dinodai oleh YB yang bercakap tanpa guna akal. Keamanan, kesentosaan dan kesejahteraan bangsa Melayu, Cina dan India negara wajar tidak digadaikan oleh pemimpin politik berwatak ekstremis yang meletakkan otaknya dikepala lutut.

16 comments:

pemudatamanperuda said...

Apa lagi ni? Dah gila babi agaknya hindu ni...Dah la hang langsung tak tau nak ucap terima kasih,..mintak pulak macam2... apa ni? Hang kena buat banyak kajian sejarah dulu...patutnya hang kena terima kasih dan bersyukur, sebab kaum lain diterima jugak jadi warganegara Tanah Melayu, kalau tak, keturunan hang dah merempat di India sana...jangan mintak benda yang bukan2 dan tak masuk akal...belajar sejarah dulu, belajar cakap 'Terima Kasih' dulu...pepatah Melayu mengatakan "bagi betis nak peha"....melebih-lebih la pulak...Kerajaan jangan dok layan sangat depa ni, dah makin melampau depa ni....ALLAH MAHA BESAR

Anonymous said...

buta sejarah belaka..
sah subjek sejarah mamat ni F9 masa SPM dulu..
lepas mintak hak BUMIPUTRA aku rasa DAP boleh la jadi PM kot..

malayjew said...

KELING GILA! deport antar balik kasmir ka tamil nadu ka.. lagi bagus!

Cucu Tok Selampit said...

Kurang ajar ounya Monahan ke Panohan ke aku perduli apa. Langkah mayat aku dulu kalau hendak jadi bumiputera. Kurang ajar si keling mabuk seekor ni.

Jeffry said...

APE DIA INGAT NI KONTRAK JUAL BELI RUMAH KE PE?..BAHALOL PUNYE MANUSIA!!..BAIK HALAU JEK!!..MENYEMAK JE KT SINI...HARKKK PTUIH!! KEHKEHKEH

The Infinity said...

hahahaha
bodoh punya keling
itulah tak mau renung asal usul
sebab tu jadi macam ni

http://www.bernama.com/bernama/v5/bm/newsindex.php?id=423904

hk said...

Sahabat-sahabat ku, YB ini akan dapat apa yang dia minta kalau esok DAP, PKR, PAS memerintah.

Masa depan yang makin kelam untuk anak-anak umat Islam ku.

Hawaii five -O said...

Jika ini tercapai, maka Kesultanan Melayu di Malaysia akan hilang dan Malaysia akan jadi republik.

Ini sudah menjadi ancaman besar pada negara Malaysia.

DAN amat pelik apabila, PAS dan melayu PKR hanya diam sahaja, bila hal ini disuarakan.

Untuk YB Moharamjadah @ manoharan

kalau betul u nak jadi bumiputra
sepatutnya hak istimewa kau juga patut dihapuskan juga.

1. Hapuskan sekolah jenis kebangsaan Cina dan Tamil

2 semua bukan Melayu mesti fasih berbahasa Melayu dan tidak boleh bercakap selain bahasa Melayu dan Inggeris di khalayak ramai dan hanya berbahasa Melayu

3. identiti Cina dan India dimansuhkan.

4. tidak dibenarkan menggunakan nama Cina dan India serta tulisan Cina dan Tamil.

Jika hendak sangat hak sama rata, mari kita ikut apa yang diamalkan di Indonesia dan Thailand.

Dengan cara itu perpaduan akan tercapai.

sikucingsiam said...

salam bro...
pada mulanya bila saya baca berita ni di internet, saya merasakan yang mangkuk ayun tu memang dah gila meroyan...rasanya inilah akibatnya kalau dah terlebih 'perasaan' sangat dan dok ingat diri dia dah jadi mcm hero filim tamil...

kalau nak jadi hero, balik pi india laaa...nk tengok kalau tak kena tembak, kena bom gitu!!!

Anonymous said...

Haramjadah punya paria..dia ni betul2 tak sedar diri..apalah pasal kerajaan cepat sangat lepaskan malaun sorang ni dari ISA..org macam ini sepatutnya dibiarkan "lapuk" kat kemunting tu..itu saja caranak bagi dia sedar..malaun ni terang2 hina sultan..takkan nak biarkan saja..paling busuk pun akta menghasut bole dikenakan pd malaun sekor ni..

Ekeng A/L Etong said...

Lagi yang kena kasitau kat Hinu tu, kedatangan tok nenek dia ke Tanah Melayu bukan orang Melayu yang jemput. Banyak rugi dari untung:-

1) Bahasa Melayu jadi lintang-pukang kerana mengikut lidah Hinu. Kereta api jadi api kereta. Rumah sakit jadi sakit punya rumah. Orang gila jadi gilang orang!

2) Anak Melayu jantan betina ikut Hinu, pakai subang di hidung dan di pusat. Sebelum ini orang Melayu pakai subang kat telinga saja!

3) Semua anak gadis Melayu ikut macam perempuan Hinu, pakai baju tunjuk perut sama orang! Sebelum ini anak gadis Melayu malu nak dedah perut kat orang.

4) Teh tarikh diperkenalkan oleh Mamak. Akibatnya ramai rakyat Melaysia kena kencing manis. Kerajaan banyak rugi memberi rawatan kepada pesakit kencing manis.Dulu mana ada teh tarik di Tanah Melayu?

5) Harga kelapa jadi mahal dan payah diperolehi kerana dipecahkan oleh orang Hinu semasa Thaipusam.

Anonymous said...

naka haram punya lawyer paria..jangan dok nak buat gempaq keling hang kat sini..hang pi balik tamilnadu..celaka punya paria bangsat..takl sdaq kediri..sial

Anak Lenggong said...

NALAAA DEIII...LU MANA MARI KALAU LU PEGI SANA NEGELI INDIA PUN..SANA PUNYA INDIA TARAK MAU SAMA LU SEBAB LU PUNYA ITAM MANA PUNYA KASTA..ITU PASAL HINDU NI TAK BOLEH DIBAGI MUKA ..KALAU DIBAGI MUKA MULA LAA BERLAGAK..ITU SEBAB LAA ORANG TUA2 DULU KATA KALAU JUMPA KELING DANGAN INDIA PUKUL INDIA DULU..SEBAB ORANG TUA DULU DAH TAU PERANGAI HINDU NIE..

PATUTNYA KELING SEKOR NIE BERTERIMA KASIH SEBAB LEPAS KELUAR DARIPADA ISA..DEII LU PEGI KAJI BALIK LAA PERLEMBAGAAN MALAYSIA ..BARU LU BOLEH CAKAP..

Anonymous said...

Katanya tidak mau pakai baju Melayu baju kebangsaan? Habis dia pakai kot bertie ikut Negara mana?

Seharusnya, dia pakai cawat putih berkaki ayam saja ler, kan itu pakaian mereka semasa tiba diTanah Melayu, atau macam Gandhi pakai?

2000tahun, apa ada dari kalangan mereka Dalit (kebanyakan yang mai sini yang dapat kerakyataan dulu) telah ditukar taraf kedudukan mereka masuk dalam golongan Brahmins?

Tapi aku lihat Dalit dan Brahmin, yang pompuan semua pakai SARI.. boleh pulak tu.. pakaian kebangsaan mereka.

Karut

Anonymous said...

SALAH TU BROTHER pkr x wujud DAP DAP pas jua, dasar sosialis pkr sama DAP..sangup burukn bngsa sndri ,deb, agama pun jd politik demi sokongan india. kaum cina plak sangup sokong chngpeng, cuba korang FEEL para pnyokong PR mula puji komunis puji chnpeng..YG ZALIM MEMANG LA TERPULANG pd pemimpn jua. RAKYAT Xbersalah..Baik pemimpin Chng Peng..baik pmmpin anuar brahim..silap2 kalu trpaksa meka bawa pngkut masuk utan jd chngpeng juga!! Anua.. aku RAKYAT biasa sgt GERAM ngn KO ni..patut la msk pnjara dulu..!

Anonymous said...

dia nie sengaja nak menaikkan suasana ketegangan antara kaum. entah kenapa dia dibebaskan dari ISA. Org macam nie lah yg byk buat kekacauan dalam negara. isu baju nie bukan satu isu pun..kalau kita perati kat sekolah, kat tempat kerja atau hari perayaan pun org bukan melayu byk yg suka pakai baju melayu dan kurung ...xde masalah pun. dia nie cuma india yg pndai cakap merapu drpd yg bernas. Sepatutnya kaum india patut pilih wakil rakyatnya yg boleh ketengahkan isu kaum mereka dgn lebih baik bukan macam mamat ni yg buat org bumiputera makin menyampah dgn kaum india yg nak minta lebih2 dari yg sepatutnya...